Cyber Monday og koblingen til Black Friday

Cyber Monday ligger altid mandagen efter Black Friday – det er fortsat et relativt nyt fænomen i Danmark, og dagen er heller ikke helt ligeså populær som Black Friday. Cyber Monday blev opfundet i 00’erne og var oprindeligt en modreaktion mod den ekstremt populære Black Friday, som de internetbaserede butikker ikke var en del af i starten.

Hvorfor endnu en tilbudsdag?

De internetbaserede butikker besluttede sig derfor for at holde deres egen tilbudsdag og dermed få glæde af forbrugernes købevilje og -kraft i deres iver efter et godt tilbud. Webbutikkerne følte sig simpelthen godt og grundigt overset på Black Friday, hvor de færreste forbrugere foretog køb over nettet – i stedet valfartede forbrugerne på gaderne på Black Friday og gjorde det ene kup efter det andet i de fysiske butikker.

Cyber Monday blev således webbutikkernes svar på Black Friday – konceptet er helt det samme som Black Friday, og du har derfor rig mulighed for at gøre enormt gode kup. Statistisk set ligger tilbuddene på Cyber Monday dog lidt dårligere end på Black Friday.

I dag er de to tilbudsdage på ingen måde fordelt mellem de internetbaserede butikker og de fysiske butikker. Butikkerne kaster sig således over begge tilbudsdage, uanset om de driver en internetbaseret forretning eller en fysisk butik. Se for eksempel de gode tilbud, der er at finde, inde på cybermondaycounter.dk.

Fordele ved at handle tilbud på nettet

  • Du slipper for at ligge i kø til butikken, så du kan være den første til at flå tøjet ned fra hylderne.
  • Du slipper for at blive mast, skubbet og puffet af en kødrand af mennesker.
  • Du kan lave en filtreret søgning på netop de ting, du er på udkig efter i stedet for at skulle gennemgå en hel butik – og risikere at du slet ikke kan finde noget.

Findes der andre tilbudsdage?

En anden – og lidt mere skør – tilbudsdag er Singles Day. Selvom navnet antyder det modsatte, er det altså ikke kun singler, der kan gøre et godt kup her. På et kinesisk universitet fik en gruppe unge singler for mange år siden en idé, som i virkeligheden bedst kan betragtes som en modreaktion til Valentins Day – dagen var således kun for singler, og singlerne gav hinanden gaver og spiste sammen. Den mulighed synes Alibaba var for god til at misse, og internetgiganten gjorde i 2009 Singles Day til en verdensomspændende tilbudsdag. I dag er Singles Day den største tilbudsdag i Kina, men også internationalt har Singles Day vist sig ekstremt populært.